Større julegaver til børnene i år

Penge og økonomi:

De danske børn kan se frem til store pakker under juletræet i år. Legetøj og spil udgør den største post på danskernes budget i julen, viser en ny undersøgelse. Men julen bliver ikke kun børnenes fest, for generelt er det danske juleforbrug for opadgående i forhold til sidste år.

Juleaften er i forvejen en stor fest for familiens yngste, og i år kan de små størrelser se frem til de største gaver juleaften. Legetøj og spil ligger klart i toppen af danskernes forbrug på julegaver. Det viser en ny undersøgelse fra Ferratum, der har undersøgt juleforbruget blandt godt 14.000 kunder i 21 lande.

Danskerne bruger knap 26 procent af gavebudgettet på legetøj og spil, der dermed indtager en klar førsteplads over, hvordan danskerne bruger penge på julegaverne. På andenpladsen ligger bøger skarpt forfulgt af sportsudstyr på tredjepladsen, der også kommer til at ligge under mange juletræer landet rundt.

De bløde pakker er røget helt ud af listen, måske til stor skuffelse for tøjglade kvinder og mænd, der må kigge langt efter lækkert undertøj og lune sweatre.

Forbruget stiger siden sidste år
I forhold til Ferratums julebarometer i 2014 bruger danskerne i år flere penge på den dejlige højtid. Danskerne har i sinde at bruge knap 20 procent af deres månedlige disponible indkomst på gaver.

“Danskerne bruger markant flere penge på julegaver i år sammenlignet med sidste år. Der er kommet mere gang i forbruget, og vi kravler langsomt op ad forbrugsbarometret sammenlignet med de andre europæiske lande,” siger Mikkel Winston, Ferratums direktør i Norden.

Til sammenligning svarede danskerne sidste år, at de ville bruge godt 13 procent af deres indkomst på gaver i julemåneden.

I forhold til de andre lande i undersøgelsen, ligger Danmark i den nederste halvdel. Helt i toppen ligger den britiske befolkning, der juler helt igennem med et forbrug på knap 40 procent af deres disponible indkomst på julegaver.

Facts fra Ferratums julebarometer:
Den britiske befolkning bruger flest penge på julen. De mange julegaver under træerne i Storbritannien er mest bløde pakker, da hele 22,6 procent af briternes julegavebudget bliver brugt på tøj.

Esterne sørger for at få en festlig jul. Alkohol ligger nummer to på esternes liste over de mest populære julegaver, hele 14,8 procent af julegavebudgettet bliver brugt på at give sjove flasker i gave.

De polske kvinder - og mænd - sørger for at se smukke ud. Kosmetik ligger klart i top over de mest populære julegaver i det store land mod syd.

Vores svenske naboer en nogen belæste typer. Bøger ligger nummer et på deres julegavebarometer. På andenpladsen ligger interiør og husholdningsartikler.

I Holland går de ikke ned på elektronik, der er de mest populære gaver i år, knap 23 procent udgør de små hårde pakker af hollændernes julegavebudget. På andenpladsen finder man bøger.
 

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk