Tæt på normalt niveau

Foto: Skive Kommune
NYHEDER:

For Christina Kjær Larsen har dét at være hjemsendt ikke været ensbetydende med færre arbejdsopgaver. Som uddannet arkitekt og med en stilling som planlægger i Skive Kommune foregår langt de fleste arbejdsopgaver digitalt. I Plan-teamet er de derfor tæt på 100% opgaveløsning her i coronatiden. Men de glæder sig til at komme tilbage på kontoret.

Hjemmekontoret ved spisebordet derhjemme har flyttet familiens spiseplads hen omkring sofabordet. For planlægger Christina Kjær Larsens papirer og store skærm har i flere uger fyldt spisebordet. Og derfra har hun nærmest nået lige så mange opgaver, som hun ellers ville have gjort, hvis hun havde siddet på kontoret i Teknisk Forvaltning i Den Blå Diamant på Rådhuspladsen midt i Skive. Men det er langt fra den samme måde at arbejde på, og derfor glæder hun sig også meget til at kunne vende tilbage til kollegerne.

- Det har faktisk overrasket mig, hvor effektivt det har været at arbejde hjemmefra. Men jeg skal jo heller ikke bruge tid på transport. Det betyder, at jeg kan sætte mig skrivebordet tidligere om morgenen og dermed komme i gang noget før. Men der er mange af de spørgsmål, som jeg har i løbet af en arbejdsdag, jeg ikke lige kan får svar på, fordi jeg skal fange folk via telefon og mail nu. Og så savner jeg det at sidde i det faglige fællesskab med kollegerne. Det gør altså noget, som en skærm på et spisebord herhjemme ikke kan komme i nærheden af, siger hun.

Hjælpe hinanden via telefon og mail
Der har også været nye programmer og metoder, hun har skullet prøve af. For når hun skal lave en lokalplan, er der forskellige programmer, hun skal bruge. Et af dem var nyt, så det havde hun ikke prøvet før, da hun sammen med sine kolleger blev sendt hjem.

- Det er noget af en mundfuld og sidde og skulle lave en lokalplan i et nyt program, jeg ikke har prøvet før. Men der prøvede jeg mig frem, og så gik det. Også på en måde, der ikke har skabt problemer. Men det er noget med at holde tungen lige i munden og hjælpe hinanden via telefon og mail. Desuden har vi to ugentlige team-møder online, hvor vi er gode til at få opdateret hinanden på det, der sker og sparre med hinanden.

Christina Kjær Larsen har også oplevet, at hun nogle dage har kunnet arbejde mere koncentreret derhjemme.

- Jeg kan virkelig fordybe mig i opgaverne her. Jeg har også oplevet, at møderne, der foregår online, generelt er kortere. Men jeg savner den faglige sparring med kollegerne, som vi i stedet klarer pr. mail og telefon. Det giver ikke helt det sammen, men det fungerer, og vi får lavet det, vi skal. Men der er også nogle programmer, der ikke virker så godt, når jeg sidder herhjemme som inde på kontoret. Faciliteterne er helt anderledes på kontoret. Jeg skal også tit printe, og det kan være en udfordring herhjemme, fordi formatet ikke er det samme, siger hun og tilføjer, at hun sidder med mange opgaver, der kræver grafiske oversigter af bestemte områder m.v.

Glæder sig
Og hvis hun skal pege på noget, der har været decideret mærkeligt, så er det at tage imod en ny kollega online.

- Vi fik en ny kollega i teamet, der begyndte den 1. april. Det var meget mærkeligt at skulle tage imod ham på et online-møde. Men vi havde jo ikke andre muligheder, og han er kommet med, så godt som det nu har kunnet lade sig gøre. Så selv om vi kan en masse digitalt og løse de fleste af vores opgaver via skærmen, er der en del, der ikke kan erstattes af dét at sidde sammen på kontoret. Så jeg glæder mig rigtig meget til at komme tilbage i fællesskabet med kollegerne igen, siger hun.

På fuld kraft
Britta Bjerregaard Pørksen er teamleder for plan-teamet, som Christina Kjær Larsen er en del af. Hun kan sagtens genkende Christinas billede af en anderledes arbejdsdag.

- I vores team er vi tæt på de 100% i forhold til opgaveløsning. VI får rigtig meget fra hånden i vores team. I starten skulle nogle af medarbejderne lige finde rytmen med at arbejde hjemmefra. Nogle havde også små børn hjemme, og der er også nogle, der arbejder mere digitalt end andre. Men vi har fundet ud af det og løser det, vi skal – og nogle gange mere til. Vi gør os umage for at imødekomme ønsker og behov fra borgere og bygherrer, siger hun og henviser til, at der på det seneste udvalgsmøde i teknik- og miljøudvalget bl.a. var tre igangsætninger af nye lokalplaner på dagsordenen,

- Vi ved ganske vist ikke, om der står en gruppe borgere og holder sig tilbage med at henvende sig på grund af coronakrisen, men vi oplever ikke, at der komme færre ansøgninger, og borgerne får den service, de plejer at få. Men der kan jo være noget, vi ikke kan gennemføre lige nu – som for eksempel borgermøder i forbindelse med fordebatter om forslag til ændringer af lokalplaner. Men fordebatten kører online, og de informationer, der skal sendes ud, bliver sendt ud. Så må møderne komme, når det igen bliver muligt, siger hun og tilføjer, at det jo heldigvis også er muligt at holde møder med borgere digitalt, og det fungerer ’over al forventning.’

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk