Skive Kommune: ’Vi indhenter tilbud på 800.000 handsker’

Foto: Pixabay
NYHEDER:

Fra at være en mindre driftsopgave er håndteringen af værnemidler vokset til at være en ressourcekrævende opgave for Skive Kommune under coronakrisen. Forbruget er stort, bestillingerne er mange og flere medarbejdere fra andre fagområder har givet en hånd med på lageret for at følge med.

I Skive Kommune bliver der p.t. brugt 56.000 handsker om ugen. Der er lige bestilt 3000 kitler. Der er forventning om, om at næste sending af forklæder kommer til at tælle 100.000 stk. Og der er styr på leveringen af de 300 liter håndsprit, der hver uge bliver brugt rundt omkring i kommunen.

- Der er tale om mængder af værnemidler, vi aldrig tidligere har prøvet at håndtere. Lige nu er vi for eksempel ved at indhente tilbud på 800.000 handsker. Det er blevet en meget stor opgave, men det skal også tages som et udtryk for, at vi tager Sundhedsstyrelsens retningslinjer meget alvorligt. Vi bruger de værnemidler, vi skal, for at kunne leve op til retningslinjerne, siger Jan Lund-Andersen, der er direktør i Kultur- og Familieforvaltningen i Skive Kommune og talsmand for kommunens krisestab.

- Vi har flere medarbejdere end nogensinde, der løber stærkt for at løse denne opgave. For det er jo ikke gjort med at udfylde en bestillingsformular eller tænke ’Vi har jo en indkøbsaftale.’ Der er jo en meget stor efterspørgsel efter værnemidler i hele landet. Så vi er nødt til at trække på nye leverandører. Så vores indkøbsafdeling har også travlt med at undersøge, hvor de kan få varerne fra. Og for hver gang, vi skal bestille et produkt hjem fra en ny leverandør, skal vi også være sikre på, at der er tale om godkendte produkter. Masker er for eksempel ikke bare masker. Og om det er den ene eller den anden type, kan man ikke altid lige se på en ordreseddel. Men vi sikrer os altid, at vi bruger de godkendte værnemidler. Det kan borgerne være helt sikre på, siger han.

Hjælper til på lageret
Der er også en stor opgave forbundet med den praktiske lagerstyring. Der kommer bestillinger ind hele tiden, de skal sendes ud til eller afhentes af de forskellige institutioner. Og der skal hele tiden være styr på det antal, der bliver leveret og dem, der bliver sendt ud igen. Medarbejdere fra andre faggrupper har hjulpet til på lageret, når der har været tryk på udleveringen.

- Det er virkelig en fornøjelse at opleve, at vores medarbejdere bare stiller op, hvor der er brug for det. Uanset om det er folk fra forvaltningen eller andre steder. Der er en stor opgave, der skal løses, og så er medarbejderne klar, siger Jan Lund-Andersen.

Det kræver ekstra personaletimer at følge nøje med forbruget af værnemidler. I takt med at de forskellige leverancer bliver mere stabile, så der ikke skal bruges tid på at finde nye, satser forvaltningen på at kunne lukke ned for ned for funktionen med tjek af mails og telefoner i løbet af weekenden og aftenen.

- Der er vi ikke endnu, men vi er på vej. Der er en stor opgave at planlægge kommende bestillinger og for at have et overblik over økonomien i det. Lige for tiden bruger vi helt andre ressourcer på værnemidler, end vi på noget andet tidspunkt har gjort. Og her taler jeg både om personaletimer samt kroner og øre. Vi har blandt andet udnævnt en lageransvarlig, fordi vi er nødt til at have én, der hele tiden har overblikket. Og så må vi bare konstatere, at det også er noget, der koster en del penge. Men vi har mandat til at købe det, der er behov for, siger han.

Det er allerede aftalt mellem regeringen og KL, at udgifter til COVID-19 relaterede tiltag ikke må fortrænge øvrige udgifter til borgernær velfærd. Regeringen har også meldt ud, at den vil sikre den fornødne finansiering af COVID-19-udgifterne.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk