Kæmpevibrator presser stålpæle ned i havbunden ved Sallingsundbroen

NYHEDER:
I slutningen af marts måned går Vejdirektoratet i gang med et byggeri, der skal sikre Sallingsundbroen mod sammenstød med store skibe. Arbejdet giver ikke større gener for trafikanter på broen.
36 hule stålpæle, der er mellem 40 og 50 meter lange, skal vibreres ned i havbunden lige syd for Sallingsundbroen. Pælene skal danne fundamenterne for den beskyttelse, der fremover skal sikre Sallingsundbroen mod skibe, der er kommet ud af kurs.
 
Fakta om stålrørene
Antal: 36
Længde: 18 stk a 38m, 18 stk a 49m
Diameter: 1220mm
Godstykkelse: 20-40 mm
Stål: ca. 1.600 ton
Stålrørene til fundamentet er fremstillet som rør i mindre stykker, der senere er svejset sammen til de endelige længder. Hver sektion er 6 - 10 meter lang.
 
Fakta om betonbeskyttelsesværkerne
Beton: ca. 5.000 m3
Armering: ca. 900 ton
To aflange konstruktioner med målene 16x26 m i vandlinjen
Afsluttes med betonplade, som stikker 2 meter over vandspejlet.
”Beskyttelse af Sallingsundbroen mod sammenstød er helt central. Broen er en daglig livline for rigtig mange mennesker, der skal på arbejde, købe ind, til læge eller fritidsinteresser,” siger projektleder i Vejdirektoratet, Shahriar Honar.

Arbejdet med beskyttelsesværkerne går i gang i april og kommer til at tage cirka otte måneder.

Når stålrørene til fundamenterne er vibreret på plads, bliver de fyldt op med beton, og ovenpå dem placeres to bygværker af beton.

Beskyttelsesbygværkerne placeres foran bropillerne omkring sejlrenden umiddelbart syd for broen og skærmer af for den nordgående skibstrafik.
 

Risikoen for kritisk kollision (der fører til svigt) hidrørende fra sydgående skibe er knap 5 gange mindre end for nordgående skibe uden beskyttelsesbygværker.

Hvis der placeres yderligere to beskyttelsesbygværker nord for broen, vil risikoen for kritisk kollision falde mere, men den samfundsøkonomiske gevinst falder tilsvarende. Derfor er denne løsning fravalgt.


Trafikanter skal være opmærksomme
Ifølge Vejdirektoratet får arbejdet ikke stor indflydelse på trafikanter, der skal over broen, fordi det meste kan foregå fra vandet. Men trafikanterne skal alligevel være særligt opmærksomme.

”Vibrohammeren og ikke mindst kranen, der holder den, er ganske spektakulær, og det kan måske tiltrække sig bilisternes opmærksomhed. Folk kan godt holde ind til siden og se på arbejdet, men de skal naturligvis først og fremmest koncentrere sig om kørslen,” siger Shahriar Honar.

Sejlende skal orientere sig i ’Efterretninger for Søfarende’ på Søfartsstyrelsens hjemmeside og ellers sejle efter afmærkningerne på vandet.
 

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk