Jesper underviser hjemmefra – og har travlt

Foto: Skive Kommune
NYHEDER:

Klasseværelset er flyttet hjem i stuerne, børnene skal lave lektier hjemmefra, så en lærer på Brårup Skole har travlt med at vejlede dem via chat, telefon og videoinstruktioner og samle op med forældrene. Han løber mindst lige så hurtigt, som når han møder børnene i skolen.

De arbejder på at finde en balance mellem at tilrettelægge de opgaver, eleverne skal lave på en måde, så de både når det, de skal og samtidig gøre det uden at være alt for afhængige af forældrenes hjælp. Det kræver et koordineringsarbejde i lærerteamet, der ligger ud over det sædvanlige. Men stemningen er god, selv om de længes efter klasseundervisningen i hverdagen.  
Sådan lyder det, når man spørger Jesper Nørgaard, der er lærer på Brårup Skole i Skive Kommune, hvordan det går med at undervise sine elever hjemmefra.

Så konkret og nemt at gå til som muligt
- Der ligger en stor opgave i at få skabt en struktur og et overblik for eleverne i denne tid, hvor de sidder derhjemme. Det er nødvendigt for at gøre det klart for dem, hvad vi forventer, de laver. Vi lægger opgaver ud til hver dag i hvert fag. Det er lettere at overskue, end hvis de bare blev sluppet løs på en online-portal.  Derfor er det heller ikke nok at sende en skriftlig besked ud til dem. Vi laver også videoinstruktioner, sådan at det bliver så konkret og nemt at gå til for eleverne som muligt. Derfor forsøger vi også at veksle lidt mellem forskellige måder at gå til opgaverne, siger han og nævner som eksempel, at gruppearbejde godt kan foregå i en videochat mellem eleverne, siger han.

Nogle elever har brug for, at han ringer til dem og forklarer, hvordan de skal komme i gang med dagens opgaver. Lærerne er også opmærksomme på, at det kan have en værdi at skulle sidde med en fysisk bog i stedet for hele tiden at arbejde digitalt.

Ikke herre over nettet
- Når du er færdig med en opgave i en bog, er du færdig. Når du arbejder online, kan der opstå frustrationer, hvis en portal er nede, så eleven ikke kan komme ind og lave sine opgaver. Vi er ikke herre over nettet, så det forsøger vi at omgå ved at sige, at de for eksempel skal arbejde i en halv time på Matematikfessor i løbet af en dag i stedet for, at det er ’Mandag: Matematikfessor.’ Det er ikke meningen, at de skal sidde i flere timer på én portal i løbet af en dag, siger han.
Selv om der er god opbakning fra forældrene, og det lader til at virke for eleverne, glæder Jesper Nørgaard sig til, at hverdagen med klasseundervisning vender tilbage.

- Det er en underlig måde at være lærer på. Selv om det fungerer, og vi hele tiden bliver bedre og bedre til at bruge de digitale undervisningsmidler, længes jeg efter kontakten til mine elever. Det er noget helt andet at være sammen med dem og kunne fornemme, hvor de er – både fagligt og socialt, siger Jesper Nørgaard.

 

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør

mail@skive-her.dk


Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk