Hjemmeplejen møder stor taknemmelighed

Anita Christensen Hansen
Foto: Skive Kommune
Anita Christensen Hansen
NYHEDER:

Når medarbejderne i hjemmeplejen i Skive Kommune kommer rundt til borgerne, bliver de mødt med glæde og taknemmelighed. Da coronakrisen lige var brudt ud, var der også nogle, der var bekymrede. Men borgerne og de pårørende er efterhånden trygge ved, at hjemmehjælperne har helt styr på hygiejnen.

Mange af de borgere, der hver dag får besøg af hjemmeplejen, føler sig mere ensomme for tiden. Hjemmehjælperen er som regel den eneste, de ser i løbet af dagen. Og den frygt, nogle af borgerne havde på grund af risikoen for smittefare i begyndelsen af coronakrisen, møder medarbejderne i hjemmeplejen næsten ikke længere.

- Vi har hele vejen igennem været meget opmærksomme på at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Vi har gjort alt, hvad vi kan for at berolige de borgere, vi kommer ud til. Både ved at tale med dem, men også fordi de hele tiden har kunnet se, at vi har sprittet hænder, brugt handsker, forklæder og andre værnemidler, siger Anita Christensen Hansen, der sosu-assistent og ansat i hjemmeplejen Nord i Skive Kommune.

- Nu har de vænnet sig til, at vi passer rigtig meget på, og de møder os jo sunde og raske. Det har gjort, at der er mere ro på nu. De har igen og igen set og oplevet, at vi gør alt, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Det har også skabt ro blandt de pårørende. Godt nok er der nogle borgere, der har frasagt sig hjemmeplejen for tiden. Nogle har gjort det, fordi de er bekymrede. Dem har vi tilbudt det, vi kalder ringebesøg, så vi tager kontakten til dem pr. telefon. Men der er altså også nogle, der har gjort det, fordi de har tænkt, at de godt kunne klare sig selv i en periode, fordi der nok var mere brug for ressourcerne et andet sted. Det hører altså også med til historien, siger hun.

Opdateret om seneste nyt
Det har også stor betydning for Anita Hansen og hendes kolleger, at de føler sig godt informerede af deres ledelse. De oplever også, at deres teamkoordinatorer løber ekstra stærkt for at få hverdagen for hjemmeplejen til at hænge sammen.

- Vi har nogle rigtig gode ledere og teamkoordinatorer, der hele tiden holder os opdateret om seneste nyt. Al den nye, faglige viden, der kommer, bliver hurtigt kommunikeret videre til os. Det giver os også en sikkerhed og en tryghed, når vi kommer ud til borgerne. Vi ved, at vi hele tiden er klædt bedst muligt på til opgaven. Vi er også gode til at hjælpe hinanden. Så stemningen er god, siger hun.

Har travlt
Anita Christensen Hansen og kollegerne har også mere travlt, end de plejer at have. Der er ikke så mange på arbejde som normalt. Der er flere af kollegerne, der er hjemme på grund af karantæne, som er i overensstemmelse med retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen. På grund af smitterisikoen tilrettelægger de også arbejdet sådan, at det så vidt muligt er den samme hjemmehjælper, der kommer i de samme hjem.

- Det betyder, at vi har været nødt til at reducere en smule i forhold til de rengøringsopgaver, vi normalt varetager. Men det beror altid på en konkret og individuel vurdering, og det sker i et tæt samarbejde med visitationen, siger Anita Christensen Hansen.

De er også opmærksomme på ikke at være så mange samlet på ét sted.  Derfor foregår deres dokumentation løbende, i højere grad i hjemmene og ikke så meget på kontoret som normalt.

Behov for at snakke
Samtidig med at de er færre på arbejde, oplever de for tiden, at borgerne har et større behov for at snakke, når de kommer ud til dem.

- De får jo ikke besøg af deres pårørende. Og vi gør virkelig, hvad vi kan for at være der for dem. Men vi har ikke ekstra tid til at snakke i forhold til den tid, vi plejer at bruge hos dem. Men vi forsøger at tale så meget med dem, som vi kan nå, når vi er der. For de sidder jo meget alene i denne tid, siger hun.

Derudover oplever hun, at de pårørende gør meget ud af at ringe til de ældre og kommunikere på andre måder end ved besøg.

- Jeg har fået at vide, at de snakker meget mere i telefon. Det er længere samtaler flere gange om dagen.Så på den måde har de pårørende og de ældre på nogle måder fået en tættere kontakt. Og vi møder virkelig stor opbakning fra de pårørende. Vi får blomster og kort, hvor de udtrykker deres store taknemmelighed for vores indsats over. Det er vi meget, meget glade for. Det varmer virkelig, siger Anita Christensen Hansen.

Tiltag, der skal sikre de allervigtigste og vitale funktioner
For at sikre personalemæssige ressourcer til de allervigtigste og vitale funktioner har kommunerne gennem en ny lovbekendtgørelse fået beføjelser til helt ekstraordinært at reducere i nogle af de ydelser, som borgerne modtager. I Skive Kommune betyder det, at:

  • personlig pleje er ikke berørt
  • sygeplejeydelser bliver løbende vurderet og nogle opgaver flyttes fra sygeplejeklinikken til hjemmet
  • klippekortordningen er sat i bero på plejecentre og i hjemmeplejen
  • visse praktiske ydelser er reduceret herunder rengøring til borgere, som ikke modtager anden hjemmehjælp.
  • afløsning i hjemmet og aflastende rengøring er reduceret

Reduktionen af ydelserne er sket ud fra en konkret individuel og faglig vurdering. I vurderingerne er der samtidig også lagt vægt på at reducere smittekilder i hjemmet. Behovet for at reducere i ydelserne vil løbende blive vurderet og tilpasset i forhold til behovet for at sikre personale til opretholdelse af de allervigtigste og vitale funktioner.

 

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk