16.000 fejrer Limfjordens Guld i Nykøbing Mors

Mad og drikke:

Der bliver trængsel på havnen i Nykøbing, når Danmarks Skaldyrshovedstad slår dørene op for den årlige Skaldyrsfestival i weekenden 1.-2. juni. Arrangørerne forventer over 16.000 gæster.

Der bliver trængsel på havnen i Nykøbing, når Danmarks Skaldyrshovedstad slår dørene op for den årlige Skaldyrsfestival i weekenden 1-2. juni 2018. Arrangørerne forventer over 16.000 gæster.

Skaldyrsfestivalen er en blanding af formidling, madkultur og musik og byder på et væld af smagsprøver af retter, hvori Limfjordens Guld i form af blandet andet LimfjordsMuslinger, LimfjordsØsters indgår.

- bortset fra Kulturmødet, er Skaldyrsfestivalen det største arrangement på Mors og har til formål at brande øen lokalt, regionalt og nationalt. Vi ved fra undersøgelser, at hele 50 % af vores gæster kommer udenfor øen, og det tal er stigende. Der er ingen tvivl om, at danskerne for alvor har fået øjnene op for madoplevelser, når de har fri, siger Lars Tang der er formand for Foreningen Skaldyrsfestivalen der for 14. år i træk står bag arrangementet.

Fra jord til bord – og fra vugge til grav

Programmet byder på et væld af aktiviteter. Gæsterne får mulighed for at besøge Dansk Skaldyrscenter, der er en forskningsenhed under DTU Aqua. Her har man netop har fået op imod 30 mio. kr. til et etablere et nyt østersklækkeri. 

- her kan børnene komme helt tæt på og samtidigt få viden om skaldyr, fortæller Lars Tang. 

Boderne på pladsen serverer et væld af skaldyrsretter blandt andet de populære dampede LimfjordMuslinger, friske ferske LimfjordsØsters og meget andet.

- der er et fødevaremarked med lokale råvarer, og aktiviteter for hele familien, fortæller Lars Tang.

Billetterne til den årlige Skaldyrsbuffet lørdag aften blev revet væk, og samler igen i år 750 deltagere.

Lokale producenter bakker op
De lokale fødevareproducenter bakker op omkring Skaldyrsfestivalen. Blandt andre landets største skaldyrsproducent Vilsund Blue, der har hovedkontor i Nykøbing.

- vi vil rigtigt gerne sælge flere af vores produkter i Danmark. Faktisk ligger kun omkring otte procent af vores samlede salg i Danmark, mens resten er eksport. Skaldyrsfestivalen er en fantastisk mulighed for at øge kendskabet til skaldyr ude i befolkningen og måske få afmystificeret nogle af de fordomme, enkelte måtte have, siger adm. direktør Søren Tjørnelund Mattesen fra Vilsund Blue.

Udover at være storsponsor for arrangementet gennem flere år, er Vilsund Blue også til stede for at uddele smagsprøver på deres egne dampede LimfjordsMuslinger.

En anden lokal fødevareproucent, der bakker op, er Thisted Bryghus – Årets Danske Bryggeri i 2015, 2016 og 2017. Og her er målet klart.

- vores specialøl går forrygende til en portion dampede muslinger eller ferske østers, og det er en smagsoplevelse, der vil noget. Da vi lever af at sælge sælge smagsoplevelser, er der naturligt at deltage. Arrangementet er med til at øge kendskabsgraden til Thy Mors og dermed Thisted Bryghus, og det er vi selvfølgelig en del af, konstaterer Bryggeridirektør Aage Svenningsen.

Skaldyrsfestivalen finder sted fredag den 1. og lørdag den 2. juni 2018 på havnen i Nykøbing Mors. Der er gratis entre, og du kan læse meget mere på www.skaldyrsfestival.dk

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk