To ud af tre trykker OK til cookies på internettet – næsten hver tredje sletter dem aldrig igen
Danskerne er ikke bange for at give virksomheder indblik i deres færden på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her svarer hele 67 pct., at de enten altid eller som oftest trykker OK, når de bliver bedt om at acceptere cookies, mens 31 pct. aldrig sletter dem igen.
”Opsamling af data er afgørende for virksomheder, der jo har brug for al den viden om deres kunder, de kan få. Jo mere du ved om dine kunder, des bedre kan du tilpasse dine produkter og processer, så du hele tiden står klar med det rigtige tilbud,” siger partner i Deloitte Kim Schlyter, der er ekspert i datasikkerhed.
Pointen med at lægge cookies på nettet er netop, at virksomheden har mulighed for at følge kundernes adfærd på nettet. Og der er faktisk frit spil for virksomhederne, viser de nye tal. Ikke blot giver danskerne adgang til deres data. De giver også adgang over tid.
”Undersøgelsen viser, at 31 pct. af danskerne faktisk aldrig sletter deres cookies, mens yderligere 41 pct. kun gør det en gang imellem. Dermed er der reelt frit spil for virksomheder, der vil følge deres kunder over tid. Når man først har sagt OK til en cookie, kan virksomheden jo følge ens færden, indtil man sletter den igen,” siger Kim Schlyter.
En af udfordringerne med cookies er, at man ikke ved, hvor ens data ender, mener Kim Schlyter:
”Ét er, at man giver en virksomhed lov til at opsamle data. Noget andet er, at den data ofte bliver sendt videre til et skræmmende stort antal dataleverandører. Som forbruger ved man reelt ikke, hvor ens data ender, og man får det heller ikke oplyst,” siger han.
EU’s justits- og indenrigsministre blev i juni enige om at påbegynde forhandlingerne med EU-Parlamentet om en større ajourføring af de nuværende persondataregler. De nye regler vil blandt andet forpligte virksomheder til at bevise, at de har fået samtykke fra forbrugerne, såfremt de indsamler og opbevarer persondata. Samtidig skal virksomhederne bevise, at de har sikret disse data mod lækage, misbrug og tyveri.
”Det bliver ikke nogen nem opgave for virksomhederne. Det kræver, at både it-systemer og interne processer tilrettes, ligesom der fremover skal udpeges en uafhængig databeskyttelsesansvarlig i virksomheden, der skal sikre, at reglerne efterleves. For de virksomheder, der er længst tilbage, er der lang vej endnu,” siger Kim Schlyter.
Gruppen af danskere, der efterlader flest spor på internettet er de unge mellem 18 og 29 år. Her svarer hele 90 pct., at de altid eller som oftest trykker OK, når de bliver bedt om at acceptere en cookie.