Cookies på internettet giver virksomhederne fri adgang til data

Gadgets og teknologi:

”Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og til statistik. Denne information deles med tredjepart.” Den besked møder danskerne hver eneste dag, når de surfer på internettet. Selv om de fleste accepterer cookies, ved mindre end hver femte, hvad de rent faktisk giver lov til. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

”Når du accepterer en cookie på en hjemmeside, oprettes en fil på din computer med informationer om dine indstillinger, din søgehistorik på nettet, indholdet af din indkøbskurv eller andre informationer, der kan være værdifulde for en virksomhed. Ved at trykke OK giver du den pågældende virksomhed lov til at følge dig på ubestemt tid, ligesom du faktisk også giver virksomheden lov til at sælge dine data videre til tredjepart,” siger Deloittes ekspert i cybersikkerhed Kim Schlyter.

Ordet cookie er for længst optaget i den danske ordbog. Alligevel ved mange danskere ikke, hvad en cookie er, eller hvad de giver lov til, når de accepterer den på en hjemmeside.

”Hele 24 pct. af danskerne svarer, at de ikke ved, hvad de giver virksomheden lov til, når de siger OK til en cookie. 57 pct. siger, at de blot har en nogenlunde ide om det, mens kun 19 pct. siger, at de ved, hvad en cookie er. Overraskende er det, at mange unge ikke ved, hvad de siger ja til. Forklaringen er sandsynligvis, at de er opvokset med cookies og derfor aldrig har sat sig ind i, hvad de betyder,” siger Kim Schlyter.

For virksomhederne betyder den udbredte anvendelse af cookies, at de i dag har mulighed for at kende deres kunder langt bedre end tidligere.

”Tidligere kendte man sine kunder, fordi man mødte dem fysisk. I dag kender man sine kunder, fordi man følger dem på nettet. Man kan simpelthen se, hvad de søger efter, hvor de gør det, hvornår de gør det og med hvilket udfald. Dermed får virksomhederne en konkurrencemæssig fordel, i det omfang de forstår at trække viden ud af data,” siger Kim Schlyter.

En tidligere undersøgelse fra Deloitte viste, at hele 67 pct. af danskere trykker OK til cookies på internettet. Næsten hver tredje sletter dem aldrig igen.

 

FAKTA:

Ved du, hvad du giver virksomheden lov til, når du accepterer cookies?

Ja, det ved jeg: 19 pct.

Jeg har en nogenlunde ide om det: 57 pct.

Nej, det ved jeg ikke: 24 pct.

 

Hvad gør du, når du på en hjemmeside bliver bedt om at acceptere cookies?

Jeg trykker stort set altid “ok”: 33 pct.

Jeg trykker som oftest “ok”: 34 pct.

Jeg trykker sjældent “ok”: 19 pct.

Jeg trykker aldrig “ok”: 13 pct.

 

Hvor ofte sletter du cookies på enten din iPad eller computer?

Hver uge: 19 pct.

Hver måned: 9 pct.

En gang imellem, når jeg husker det: 41 pct.

Aldrig: 31 pct.

 

Ved du, hvad du giver virksomheden lov til, når du accepterer cookies?

For kvinder er fordelingen:

Ja, det ved jeg: 14 pct.

Jeg har en nogenlunde ide om det: 57 pct.

Nej, det ved jeg ikke: 29 pct.

 

Ved du, hvad du giver virksomheden lov til, når du accepterer cookies?

For de unge mellem 18 og 29 år er fordelingen:

Ja, det ved jeg: 23 pct.

Jeg har en nogenlunde ide om det: 45 pct.

Nej, det ved jeg ikke: 32 pct.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk