Brætspillet er klar til comeback i de danske hjem

Skæg & Skøre Briller
Foto: STEP1
Skæg & Skøre Briller
Familie og fritid:

Nutidens generation er født med en iPad i hånden. Deres sociale liv foregår på de sociale medier og et liv uden internet lige ved hånden er svært for dem at forestille sig. Deres forældre har mere travlt end nogensinde og derfor er telefon, iPads og computerspil god underholdning, når børnene kommer hjem fra skole samt i weekender og ferier. Og meget af det de ser, er jo lærerigt nok hvis man spørger eksperter, problemet ligger ikke i indholdet der streames fra de elektroniske apparater, men derimod manglen på samvær og særligt i familiens skød og den kommunikation som ellers kun foregår over aftensmaden eller i bilen. Det ser dog ud til at vi er på vej ind i en såkaldt ”anti-trend”, hvor tiden inden for husets fire vægge sammen med familien kommer i fokus.

For Annemette Lindemann på 43, er det at skabe, opfinde og udvikle ikke noget nyt. Hun har de seneste fire år drevet sin miljørådgivnings-virksomhed, Uni-sign Miljø, og har også flere opfindelser bag sig. Men for sine to børn, Thor på 21 og Malthe på 12, er det noget helt nyt, at de nu også kan kalde sig iværksættere.
Gennem de sidste fire år har familien udviklet et brætspil, hvor det bl.a. gælder om at turde vise de mest skøre sider at sig selv, kombineret med spørgsmål, dueller og meget mere, og kort før jul sidste år, stiftede de tre helt officielt et selskab, hvor mor og to sønner ejer en tredjedel hver.
-Det har været vigtigt for mig, at drengene var en del af det, også på papirerne, fortæller Annemette Lindemann, som bor alene med sine to drenge i en lille by, Balling, nær Skive.
- Både af økonomiske årsager, når drengene engang skal overtage det hele, men også fordi det her faktisk er vores alle tres idé.
De har alle tre ved siden af skole, arbejde og fritidsinteresser brugt utallige timer på at udvikle, designe og teste spillet. De har selv lavet prototyper af spillet, af blandt andet modellervoks, strips, tegnestifter og pap.

Kan selv, vil selv!
At udvikle og sætte gang i en produktion af et brætspil er en omkostningsfuld affære, men for Annemette Lindemann har det betydet meget at de kunne finansierer det selv og lave så meget som muligt selv, så produktionen blev billigere. Familien har gennem events, facebook og virksomhedsbesøg skaffet forudbestillinger, så de nu har sat en produktion i gang og spillene er klar til at komme ud til oktober 2015.
- Vi skaffet sponsorer til at lave spillepladen og brikker i kæmpe størrelse, således at det er mennesker, der er spillebrikker, fortæller Thor Lindemann. På den måde har familien afholdt events, hvor de har demonstreret spillet og derved skaffet forudbestillingerne.
-Brikkerne, som forestiller et overskæg, har vi skåret ud i flamingo og farvelagt med tape, fortæller Thor Lindemann.
Alle disse forudbestillinger har været afgørende for at Annemette Lindemann turde sætte produktionen i gang.
-Mange har foreslået os Crowdfunding eller at låne pengene i banken, men det har været vigtigt for mig at vise mine drenge at man også kan komme langt selv, uden at skulle betale gebyrer og renter. Den metode vi har brugt er jo faktisk en slags offline Crowdfunding, fortæller Annemette, som dog også har skudt nogle af sine egne penge efter projektet.
- Det har været sjovt at have et fælles projekt, og jeg elsker at være ude og demonstrere spillet, men det har også været hårdt. Nogle gange har der jo været deadlines og så kan man godt mærke at det ikke kun er leg, siger Malthe på 12 år, som fik lov til at teste spillet på hele sin egen 5. klasse i efteråret sidste år.

Men det har været kampen værd, hvis man spørger familien, og også hvis man spørger Morten Skovhus, adm. direktør hos Game InVentorS, som producerer spillet.  - Jeg erindrer ikke, at have oplevet andre spilopfindere være SÅ engagerede i deres brætspilsprojekt, som det er tilfældet med familien Lindemann! Man kan kun beundre deres vilje og gå-på-mod og det er ret enestående, at de er kommet så langt på egen hånd. Det er imponerende! Som brætspilsudgiver er det jo ofte sådan, at man overtager en spilidé, som man så bygger videre på og prøver at færdiggøre til spilmarkedet, men i dette tilfælde stod det ret hurtigt klart, at vores rolle måtte være en helt anden. Familien Lindemann var nemlig nået til et punkt, hvor de reelt var klar til at udgive spillet selv og da lysten og energien til at løfte dén opgave også var til stede, så gav det simpelthen ikke mening for nogen af parterne, hvis Game InVentorS skulle overtage spillet. Jeg er dog rigtig glad for, at vi har kunnet bistå familien med sparring og rådgivning, siger Morten Skovhus.

Game InVentorS-direktøren har i øvrigt en klar tro på, at spillet vil gøre det fint på markedet.  - Det er et glimrende spil, som man kun kan blive i godt humør af. Når jeg samtidig ser, hvordan familien får brætspilsfolket med sig på de sociale medier og ved deres events, så ser det virkelig lovende ud. Jeg håber og tror derfor meget på, at Annemette Lindemann og hendes to seje drenge vil få succes med spillet, siger Morten Skovhus.

Fra sociale medier til sociale familier
Men har brætspil stadig sin berettigelse i dagens Danmark, hvor stort set alle spil er online og spilles fra mobilen? Uden tvivl, hvis man spørger de tre iværksættere og faktisk viser nye tendenser også, at vi er på vej ind i en anti-trend, som betyder, at der er en modreaktion til at vi allesammen sidder med næsen i mobilerne og lever i den digitale verden. Så noget kunne godt tyde på, at Ludo og matador er på vej ind igen.
Fremtidsforsker, Johan Peter Paludan, mener at det kan ses som en reaktion på de sociale mediers dominans.
- De sociale medier er mindre forpligtende og man kan fyre det værste af, fordi det ikke er face-to-face. Jeg kunne da også forestille mig, at familier ser den sammenhængskabende funktion. Man kan i det fysiske spils løb få talt med sine børn, der ellers sidder på deres værelse med deres pc. Brætspillet kan være så godt, at børnene ikke bare stikker af, hvis de får fortalt nogle sandheder i spillets løb. Lidt i stil med at bilen (under kørslen af børn til skole) er blevet familiens terapirum: der kan børnene heller ikke stikke af. Spillet skal jo rumme nogle unikke kvaliteter, da det næppe kan konkurrere i iscenesættelse med videospil ol., fortæller Johan Peter Paludan, tidligere forskningschef ved Instituttets for Fremtidsforskning.
- Vi tror, at vores produkt passer rigtig godt ind i tiden, hvor man er ved at bryde med det mønster, hvor man før skulle ud og være sociale og skabe sociale relationer med andre, til at blive hjemme i husets rammer og værne om samværet med familien. Vi tror på at brætspillene er på vej tilbage, vores er bare meget bedre og sjovere end dem man kender, slutter Annemette Lindemann med et smil.

Kontakt oplysninger:

Skæg & Skøre Briller v/ Lindemann Creative Minds
Mail: info@skægogskørebriller.dk
Thor Lindemann

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk