Er du iværksætter, opfinder eller virksomhedsejer/leder? Har du en god idé, et projekt eller et nyt fokusområde – og mangler du kapital, viden og/eller kompetencer til din virksomhed? Hvis du kan svare ja til de tre spørgsmål, så er SETs nye tilbagevendende tilbud, ”Vækst Aktion”, helt sikkert noget for dig.
SETs eventmanager, Lise Korsgaard, forklarer: "Vækst Aktions formål er at koble intelligente hænder med kloge penge. Dvs. matche ideen/projektet med de mennesker, penge eller viden der skal til, for at ideen bliver til virkelighed/vækster."
"Jeg ved godt, at det lyder lidt fluffy", medgiver hun, og uddyber: "Ved hver Vækst Aktion tilbydes interesserede at præsentere / pitche deres idé overfor et panel, der kan bestå af minimum 6 personer – der kan være investorer, mentorer, private rådgivere, Innovationsmiljø, Vækstfonden, Connect Denmark eller andre eksperter på specifikke områder, der matcher det enkelte pitch."
Ved en pitch får interesserede mulighed for at præsentere f.eks. deres forretningside eller projekt for et panel af relevante fagpersoner, der efterfølgende stiller uddybende spørgsmål. På den måde evalueres stærke og svage sider og kommende indsatsområder bliver klarlagt.
Lise Korsgaard fortæller: "Du pitcher din idé for at overbevise panelet om, at de skal engagere sig i netop det, du gerne vil have hjælp til – på samme måde som i bl.a. DR serien 'Løvens Hule'".
"Og det gælder virkelig om at være grundigt forberedt og knivskarp", understreger hun, "for din pitch må max vare 10 min. Hvis du selv er bare en lillebitte smule i tvivl, så bliver panelet det også – og slår hårdt og kontant ned."
Efter selve pitchen vil der være yderligere 10 min. dialog med panelet. Dialogen kunne f.eks. gå på selve ideen/ produktet eller på, hvorvidt panelet vil investere eller ej – og i sidste tilfælde, hvad der skal til for at investeringen kommer i hus.
Interesserede, der melder sig som deltager i Vækst Aktion, vil på forhånd blive screenet af SET. For at sikre, at pitchen kan bære at blive præsenteret for et panel, selvfølgelig – men vigtigere, for at kunne finde de helt rigtige paneldeltagere til lige netop denne pitch.
"Det er ikke sikkert du får det du søgte efter første pitch, men forberedelserne og de 20 min. i ilden er sjældent spildt", konkluderer Lise Korsgaard, der tilføjer, at SET 14 dage efter hver Vækst Aktion ringer til deltagerne for at følge op og tilbyde sparring.
En aften i Vækst Aktion starter kl. 17. Derefter er der 3 pitches – inden alle samles til uformel networking og lidt at spise.
"Pitch er en god måde at skabe forbindelse mellem to forretningspartnere", understreger Lise Korsgaard. "Pitchdeltagerne får arbejdet deres idé ned til noget helt konkret, der kan præsenteres på 10 min. – og paneldeltagerne får tilsvarende præsenteret fix og færdige koncepter, lige til at plukke."
SET håber derfor, at konceptet vil trække mange interesserede deltagere, der allerede nu kan melde sig til den første Vækst Aktion pitch på www.skiveet.nemtilmeld.dk
Vækst Aktion afholdes 2 gange årlige. Næste gang 8. september 2016.