Nye tal fra Deloitte viser, at vores mobiltelefon påvirker tæt ved hver tredje af alle vores køb i fysiske butikker.
Digitaliseringen har dermed stor indflydelse på vores købsadfærd - og hvis detailhandelen også i fremtiden vil være en del af købsbeslutningen kan de med fordel starte med at skæve til disse tre mobile tendenser leveret af en mobilekspert og en fremtidsforsker. - Det er svært for detailhandlen at vælge, hvilke teknologier og muligheder, man skal gå efter.
Detailbranchen kan ikke bare halse efter alle de teknologiske muligheder. De må identificere kundernes adfærd, og hvornår de bruger mobilen, og så må de lægge en strategi derudfra, siger Brian Egerup Kjærulff, der er mobilspecialist og partner i bureauet Mobtimizers.
Han giver her et indblik i tre tendenser, der kan hjælpe detailbranchen med at pejle.
Den fysiske butik mister indflydelse
Ifølge nye tal fra Deloitte* influerer mobilen 28% af alle vores indkøb i fysiske butikker. Vi har den med os overalt og i forbindelse med større køb foretager kunden en masse research på egen hånd, så forbrugerens viden ofte matcher eller overgår ekspedientens, mener Brian Egerup Kjærulff.
- Detailkæder må være mere proaktive i forhold til forbrugerens research-adfærd, og droppe skellet mellem webshop og fysisk handel. Butikker, der formår at udvikle mobile og digitale løsninger, der hjælper kunden med at gøre det bedste køb online eller offline får en stor konkurrencefordel, siger han og får støtte fra en fremtidsforsker:
- Den gamle skelnen mellem offline og online forsvinder. Når du er i et butiksmiljø, er der en forventning om, at du har digitale muligheder – og her er forventningen især, at den digitale dimension er mobil, mener fremtidsforsker Carsten Beck fra Institut for Fremtidsforskning.
Oplevelsen skal være personlig
Den individuelle kundeoplevelse, tilbud skræddersyet til dine præferencer og butikker, der kender dine børns allergier. Dét er fremtiden.
- Tilbud skal være relevante for den enkelte forbruger. Ved at integrere kundens smartphone fx ved hjælp af en loyalitets-app, kan butikken indsamle data og skabe en stærkere kunderelation med mere personlige rabatter. Medlemskortet er allerede ved at blive erstattet af sådanne apps, vurderer Brian Egerup Kjærulff.
Fremtidsforsker Carsten Beck er enig:
- Når du besøger din lokale Føtex, er det ikke bare en Føtex, men din Føtex. De kender alt til dig, dine vaner, dine allergier osv. Det kræver big data-løsninger og stor datasikkerhed.
Butikkerne registrerer din færden
Snart vil butikkerne bruge signalet fra kundernes smartphones til at registrere deres færden i butikken og på den måde sende dem relevante beskeder med tilbud. En af teknologierne til dette er Apple’s iBeacons.
- Går jeg forbi en sportsbutik, jeg er medlem af, vil butikkens iBeacon registrere, at jeg er i nærheden og sende mig dagens særlige tilbud, baseret på mine tidligere køb og præferencer. Jeg går ind i butikken, køber varen, og får nu et nyt tilbud om sko på tilbud i afdelingen ved siden af. Dem snupper jeg også, før jeg går til kassen og betaler ved at føre min mobil over en scanner – eller simpelthen ved bare at gå ud af butikken. Min loyalitets-app opfanger automatisk købet og giver mig de optjente point, forudser Brian Egerup Kjærulff.