Skiveegnen kommer længere ud - via tværkommunalt samarbejde

Foto: Maja Jordal
ERHVERV:

SET / Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter og Skive Kommunes medlemskab af turismepartnerskabet Enjoy Limfjorden betyder, at fortællingen om den vestlige del af Limfjorden som turistdestination kommer langt ud.

Enjoy Limfjorden er er et tværkommunalt destinationssamarbejde mellem kommunerne Lemvig, Holstebro, Struer, Morsø og Skive. Og her er der pondus bag: Enjoy Limfjorden er Danmarks 7. største turistdestination med en årlig turismeomsætning på ca. 2,5 milliarder og ca. 3500 arbejdspladser/årsværk indenfor turismen.

-Alle kommunerne i destinationssamarbejdet har i år oplevet fremgang i overnatningstallet, og 2018 er dermed det 5. år med solid fremgang samlet set, udtaler Peter Graversen, der er leder for Enjoy Limfjorden.

-Når vi taler om markedsføring udenfor Danmark, læner vi os i høj grad op af Enjoy Limfjordens markedsføringsstrategi. På den måde styrker vi den fælles markedsføringsindsats kommunerne imellem, og det giver rigtig god mening at samle kræfterne i kampen om at tiltrække turister, fortæller Janne Kragh Pedersen fra SET.

-Lokalt i turistorganisationerne er vi med til at løse de forskellige arbejdsopgaver, fortsætter Janne, og uddyber: -Udover koordinering med erhvervet, hjælper vi ofte med at udarbejde annonce- og messemateriale, cykelferietilbud og pakketilbud, og når vi, som Enjoy Limfjorden, får besøg af bloggere, journalister og tv-selskaber fra ind- og udland, er vi alle – SET, de øvrige turistorganisationer og Enjoy Limfjordens medarbejdere – med til at planlægge og koordinere i tæt samarbejde.

Større satsning på det hollandske marked
I indeværende år har Enjoy Limfjorden ekstra fokus på Holland. I januar deltog destinationssamarbejdet i Hollands største feriemesse i Utrecht – med hele 120.000 gæster. Dette førte bl.a. til, at både en hollandsk bloggerfamilie og journalister fra National Geographic i foråret besøgte de 5 kommuner og netop nu forberedes TV-optagelser i samarbejde med VisitDenmarks hollandske markedskontor og de lokale turistorganisationer. Her vil 1,5 mill hollandske seere hver uge følge 3 kendisser på deres motorcykelrejse gennem Limfjordslandet, hvor de bl.a. skal overnatte på en yacht på Limfjorden, smage lokale delikatesser og deltage i østerssafari, mens de mindes gamle dage.

-Med denne tv-serie kan vi komme i kontakt med en ganske særlig målgruppe, nemlig 50+, som både er købestærke og har frihed og økonomi til at rejse. Og det er en målgruppe, som gerne vil opleve unik natur og spise lokale gode råvarer – og det er jo et område, som vi er stærke på. Og det er interessant for både familier og voksne par, der har en særlig interesse i vores natur, udtaler Peter Graversen. Tv-optagelserne begyndte mandag den 20. august, og fortsætter i sommeren 2019.

Turisterne er ligeglade med kommunegrænser
-Kommunernes samarbejde om Enjoy Limfjorden er ret unikt, forklarer Janne Kragh Pedersen: -Ud over fælles møder på destinationsniveau, har vi et par dage om måneden besøg af Maja Jordal, der er den ene af to ansatte på turismepartnerskabets kontor i Struer. På den måde får vi et tættere samarbejde og kan afstemme aktiviteterne.

Janne Kragh Pedersen understreger, at danske og udenlandske turister ikke interesserer sig for kommunegrænser og, at det derfor er en kæmpe fordel at samle kræfterne i et destinationssamarbejde, hvor turistorganisationerne samarbejder om at sælge hele området.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk