Mads Madsen VVS Engros A/S i Roslev nordvest for Skive har lanceret en webbutik, som giver kunderne en tidsmæssig besparelse på omkring 80% af en gennemsnitlig bestilling. Indehaver Mads Madsen forklarer:
- I vores branche er webbutikker ikke opbygget efter den tankegang, vores kunder har: Tag for eksempel en hvilken som helst rørføring. Traditionelt finder man sine varer efter udformningen af produkterne, mens kunderne i virkeligheden tænker mere i hvilken dimension rørføringen skal bestilles til. Vores webbutik er derfor bygget op omkring millimeter og tommer - og dermed tilpasset kundens tankegang.
Han forklarer videre, at der på denne måde er en meget væsentlig tidsmæssig besparelse i selve bestillingen af produkterne i webbutikken.
- Vi anslår, at der skal bestilles 10 produkter til en given rørføring. Det er et typisk billede af en bestilling - uanset om det er en rørføring inden for afløb, vandtilførsel, ventilation eller varme. Så kan man i vores nye webbutik finde den rørføring man tænker på, samlet på én side. Vi kan forestille os, at kunden konkret skal bestille varer til en afløbsinstallation i 50mm. Her er rør i forskellige længder, bøjninger i forskellige grader, muffer og grenrør samlet på én side. Kunden kan derfor inden for 1 minut vurdere antal og bestille 10-12 varenumre ”i samme familie”. Ud fra en traditionel tankegang, bruger kunder min. 5 minutter på den samme bestilling, idet man normalt skal 1 eller 2 klik tilbage for at komme videre fra eksempelvis rør til bøjning.
Det er dog ikke kun på bestillingen, at Mads Madsen VVS Engros A/S skiller sig ud i forhold til andre grossister.
- Når vores kunder sammenligner priser, er fokus typisk målrettet selve produktpriserne – det er meget forståeligt.
Mange glemmer derfor at tage højde for de øvrige omkostninger, der typisk er forbundet med et køb. Det er faktureringsgebyr, småordregebyr, fragt og emballering, som optræder oftest. Ved mindre køb, kan øvrige omkostninger faktisk overstige selve købet af materialer. Men hos os er der ingen fragt eller gebyr af nogen art, kun i specielle tilfælde, hvor kunden er oplyst om det, understreger Mads Madsen.
Afslutningsvist oplyser Mads Madsen, at virksomheden selv har udviklet den nye webbutik: -Vi har alle været involveret og bidraget til vores nye webbutik, og så har vi snakket med vores kunder. Så enkelt er opskriften på en brugervenlig webshop, der tager højde for kundernes tankegang og deres brug af moderne IT.