Iværksættere og “den perfekte partner”

Leo Ravn-Nielsen og Brian Krogh
Foto: Privat
Leo Ravn-Nielsen og Brian Krogh
ERHVERV:

Skarp, skæv, supereffektiv og småfræk

I Skive kan de noget helt særligt når det gælder iværksættere. Via projektet ”Mere Fart” har Skiveegnens Erhvervs-og Turistcenter (SET i daglig tale) de seneste par år haft målrettet fokus på at hjælpe både potentielle iværksættere og nystartede med komme hurtigere i mål med deres idéer. I "Mere Fart" bliver der tænkt ud af boksen - både når det gælder indhold, form og markedsføring, så projektet kan ramme iværksætterne der, hvor de er.

Det er SÅ godt, det vi har lavet de sidste to år, fastslår projektleder Malene Thune. Og nu topper vi med en målrettet kampagne for unge mellem 15 og 25 år, der gerne skulle få øje på Skive som en innovativ iværksætterkommune.

Her i slutspurten har "Mere Fart" nemlig bl.a. kastet sig ud i en skæv og humoristisk Facebook ”dating”-kampagne, der allerede nu har givet kæmpe attention hos de unge. Allerede nu – kun godt et par uger efter lanceringen - har de fem fiktive iværksætter-profiler fået over 40.000 likes.

Hvorfor dog lige dating?

Dating har mange paralleller til det SET laver i hverdagen, fortæller konsulent Lise Korsgaard fra SET, der er en af hjernerne bag "Mere Fart" konceptet. - Vi mødes med unge, der er på jagt efter “den perfekte partner” til deres projekt.  De unge skal præsentere sig selv og deres ide og vi skal bruge vores energi på at motivere dem til at komme videre - og hjælpe dem med at finde den rette partner. Man kunne kalde det en slags kommerciel forelskelse, forklarer hun.

Mindre støvet og mere sexet

I "Mere Fart" projektet brænder de faktisk så meget for at give iværksættere mere fart, at de godt tør gå lidt længere ud af planken end andre - markedsføringsmæssigt. 

SET’s erhvervschef Brian Krogh siger: -Vi dater gerne unge, der ikke er helt almindelige - det er ofte dem, der har fat i noget særlig. Men for at ramme netop den måltruppe, er vi nødt til at være mindre støvede og mere sexede i vores kampagner. Derfor valgte vi at få lavet 5 humoristiske videoer med hver sin skæve type, der søger en ”partner” på datingprofilen "Mere Fart". 

Hos SET og "Mere Fart" er man helt på det rene med, at videoerne går lige til kanten, men de er lavet for at understrege, at alle med en ide er velkomne hos SET – også selv om andre ikke kan se potentialet i ideen.

Brian Krogh fortæller, at SET får positive tilbagemeldinger fra kollega-erhvervsråd, der roser kampagnens skæve tilgang til iværksætterrådgivning.

Har du også altid manglet sådan en?

En dobbeltsaks, ja måske endda tredobbelt, som kan betjenes med én hånd! Et glas, der forhindrer dig i at sige ”aaaah”, når du drikker snaps! Det er bare et par af de fantastiske – og temmelig flyvske – ideer fra "Mere Farts" 5 nye venner, der søger en date på "Mere Farts" datingside .

Forklaringen på de skæve typer, der brænder for deres ide men slet, slet ikke har styr på det, kommer fra Brian Krogh: - Vi synes selvfølgelig, at det kunne være sjovt at vende det hele på hovedet og forsøge at komme helt derud på kanten, hvor vi vil blive husket. Den mere jordnære forklaring er dog den simple, at vi hos SET godt lide udfordringen i de skæve typer med skæve ideer og helt almindelige mennesker med drive og drømme.

Unge med iværksætter-DNA efterlyses

Videokampagnen på ”datingsitet” viser på en karikeret måde, at rigtig mange gerne vil starte for sig selv, men at en del altså ikke liiiiige har fået tænkt tingene igennem, lyder det fra erhvervschefen, der pointerer, at kampagnen rent faktisk er sidste del af en flertrinsraket.

Ud over flere gratis kompetenceforløb for iværksættervirksomheder, har "Mere Fart" i august og september haft fokus på unge mellem 15 og 25 år.

Vi havde inviteret til inspirationsarrangement på Skive Handelsskole og her fik de knap 200 unge fuld valuta for - nåe ja, ikke for pengene, for de skulle selvfølgelig ikke betale. Men fuld valuta fik de, for vi havde bl.a. inviteret et par helt unge, succesfulde serie-iværksættere – Casper Blom og Kristian Scharling - som oplægsholdere, siger Brian Krogh.

Sideløbende har en flok unge mennesker på et fuldstændig booket kompetenceforløb med fokus på de helt unges vej fra ide, over virksomhedens start og drift til vækst.  Gennem fire moduler á fire timer har Nicolaj Løve Hansen og Jesper Hammer fra TinkTank klædt deltagerne på, så de ved hvad det kræver for at blive selvstændig, beretter Lise Korsgaard, der tilføjer: -For man kan sagtens være iværksætter sideløbende med sin uddannelse.  Iværksætter er nemlig ikke noget man bliver – det er noget, man er.

Skab dig! – bliv iværksætter

Fundamentet med ”Alle iværksættertilbud i én hat” er blevet stærkere og stærkere gennem de to år projektet har eksisteret og der er skabt god og tæt kontakt til kommunens underskov af iværksættere via gratis kompetenceforløb og målrettede iværksætterkurser, kaldet Springbræt. 

Vi kender dem – og de kender os. Og med den seneste kampagne har vi nu også skabt det manglende link til de helt unge iværksættere, så kan vi tage det sidste store ryk på iværksætterfronten, siger Lise Korsgaard. -Med "Mere Fart" har vi vist, at vi tør gøre tingene anderledes. Og vi er blevet lagt mærke til, fastslår hun og uddyber:  -SET's konsulenter er blevet kontaktet og interviewet om Skives meritter på iværksætterfronten. Bl.a. har både universiteterne i Aalborg og København spurgt ind til Mere Fart og vi har haft kursister fra hele Midtjylland.

Skarp, skæv, supereffektiv – og småfræk

Efter erhvervschef Brian Kroghs mening er det vigtigt, at erhvervsfremmesystemet kommer af med sit lidt stive og støvede image. -Hos SET har vi taget vores egen medicin. Vi efterlever det, vi opfordrer iværksættere og virksomheder til, nemlig at markedsføre det, vi gerne vil ha’ solgt – i dette tilfælde rådgivning af iværksættere. Vi opfordrer iværksætterne til få ideerne frem i lyset og vi skaber et miljø, der fremmer de unges iværksætter DNA.

Om vi forsøger at komme med i opløbet som ”Årets Iværksætterkommune”, spørger Brian Krogh. Og det oplagte svar giver han hurtigt selv:  –Ja, selvfølgelig gør vi da det - og med det toårige projekt "Mere Fart" har vi vist, at SET er skarp, skæv, supereffektiv og småfræk på iværksætterområdet. Vi tror på, at vi kan få flere helt unge iværksættere til at ”springe ud” – også dem, der skal skabe den fremtidige vækst på Skiveegnen. Og vi er klar til at gå lidt længere, bryde rammerne og risikere noget for at hjælpe iværksætterne med at komme hurtigere i mål med deres idéer – uanset hvor skæve de måtte være.

Læs mere om "Mere Fart" på Facebook her

 

Se YouTube videoerne her:

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk