Danske whistleblower-ordninger er en by i Rusland

ERHVERV:

For få virksomheder giver medarbejderne mulighed for at komme med anonyme tip

Enhver virksomhedsledelse har brug for at blive informeret, hvis medarbejderne oplever uregelmæssigheder eller lovovertrædelser. Alligevel tyder det på, at kun få danske arbejdspladser har en whistleblower-ordning, hvor medarbejderne kan henvende sig med anonyme tip. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

”Whistleblower-ordninger er afgørende for, at medarbejderne tør stå frem og for eksempel fortælle om svindel, lovbrud eller omgåelse af arbejdspladsens regler. Som oftest er det jo kolleger eller måske endda ens nærmeste leder, man angiver. Derfor har man brug for at kunne henvende sig topledelsen og samtidig bevare sin anonymitet,” siger partner i Deloitte Thomas Brun, der er ekspert i risikostyring.

I en ny undersøgelse har Epinion spurgt 1000 danskere, om deres arbejdsplads har en whistleblower-ordning. Kun 15 pct. svarer ja, mens hele 43 pct. svarer nej. 29 pct. ved det ikke, og 14 pct. ved slet ikke, hvad en whistleblower-ordning er.

”Tallene vidner ikke blot om, at for få virksomheder har etableret en egentlig whistleblower-ordning. De vidner også om, at mange af de virksomheder, der rent faktisk har en ordning, ofte glemmer at fortælle medarbejderne om dens eksistens. Hvis man ikke kommunikerer løbende om ordningen, risikerer den meget let at blive glemt,” siger Thomas Brun.

I lyset af en lang række sager om regelbrud og svig, mener Thomas Brun, at flere arbejdspladser bør etablere en officiel whistleblower-ordning og samtidig opfordre medarbejderne til at bruge den:

”Uanset om du er leder i en privat virksomhed eller en offentlig organisation, har du brug for at vide, hvis tingene ikke er, som de skal være. Det traditionelle hierarki og interne kontrolmiljø kan ikke løfte den opgave alene. Du har også brug for årvågne medarbejdere, der tør stå frem og fortælle, hvis noget er galt. Det er den sikreste vej til at undgå at bringe virksomheden i uføre,” siger han.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk