Udbredelsen af crowdfunding er i kraftig vækst, og er nu også for alvor ved at få fodfæste i Danmark, hvor metoden benyttes af både private, studerende, iværksættere og virksomheder.
For at give Skiveegnens virksomheder mulighed for at finde hoved og hale i denne nye finansieringsform og høre en helt konkret lokal case, afholder Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter (SET) et info-møde den 16. november kl. 15-17 - med fokus på netop denne type finansiering.
-Crowdfunding handler om meget mere end finansiering. Det handler om en ny måde at innovere på. En ny måde at udvikle et projekt, et produkt eller en virksomhed - i samarbejde med kunderne, fastslår SETs eventmanager Lise Korsgaard.
På mødet vil deltagerne ikke blot få en introduktion til, hvad rewardbaseret crowdfunding er, hvad det kan og hvad det ikke kan bruges til – men også en gennemgang af, hvordan man opbygger en crowdfunding kampagne fra idé til levering af produktet.
Lise Korsgaard fortæller: -Mødet er relevant, hvis du har en virksomhed med et konkret produkt, men også hvis du har en idé eller bare gerne vil lære mere om, hvorfor vi alle sammen kommer til at arbejde med ’wisdom of the crowd’ i fremtiden!
Eftermiddagens program starter med en introduktion til crowdfunding og en gennemgang af, hvordan man opbygger en kampagne. Til dette har SET inviteret en rigtig crowdninja, nemlig Kristine Pontoppidan, der er grundlægger af virksomheden NinjaConsult.
- I forbindelse med sit arbejde i bl.a. Erhvervs- og Vækstministeriet har Kristine Pontoppidan været national ekspert inden for crowdøkonomi i Danmark, lyder det fra Lise Korsgaard, der tilføjer, at Kristine som selvstændig fokuserer på at sprede sin viden om, hvordan iværksættere og virksomheder kan bruge ’power of the crowd’ til at vokse. Ikke bare gennem brugen af crowdfunding, men også ved i højere grad at gøre passive kunder til aktive ambassadører og co-creators.
Den lokale crowfundingcase står Thomas Rosenkrands fra Durup for. Thomas finansierede i sommeren 2016 sin bog ’Alt har sin pris’ ved hjælp af crowdfunding, hvor han gennem sit netværk modtog penge til projektet ved at søge mindre donationer mod en signeret kopi af romanen ved udgivelsen.
-Kom og hør, hvad crowdfunding kan bruges til – og ikke mindst hvordan man helt konkret gør, siger Lise Korsgaard, der slutter med at opfordre Skiveegnens virksomheder til at tilmelde sig mødet på skiveet.nemtilmeld.dk