Økologi i storkøkkener

Mad og drikke:

Der blev brugt langt flere økologiske råvarer i landets storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder i 2014 end året før. Salget er steget med en tredjedel viser helt nye foodservicetal fra Danmarks Statistik. Vi kan forvente endnu en stigning i 2015, mener Landbrug & Fødevarer.

Det røde Ø-mærke er populært i køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter og andre storkøkkener. Faktisk så populært at økologiske varer udgjorde 6,5 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2014. Stigningen vækker glæde hos Landbrug & Fødevarer.

-Vi havde forventet en stigning, men at salget er steget med hele 33 pct. kommer som en glædelig overraskelse. Det er mere, end vi forventede,men samtidig er det en stigning, der giver godt mening. Der er godt gang i omlægningen i mange af landets kommuner, og efterspørgsel til de private køkkener er stadig stigende, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Andreas Buchhave Jensen.

Det er store stigninger på langt de fleste varegrupper. Kolonialvaregruppen er steget fra 303 mio. kr. til 436 mio. kr. en stigning på 44 pct., mens salget er kød, fjerkræ og fiske er mere end fordoblet fra 18,5 mio. kr. til 40 mio. kr.

De mest populære varer er dog stadig mejerivarer og æg, der udgør 38 pct. af det samlede økologiske foodservicesalg.

-Det er meget positivt, at salget af alle varegrupper, stiger. Det betyder, at de ude i køkkenerne gerne vil lave måltider med så mange økologiske råvarer som muligt, og ikke bare har eksempelvis har udskiftet agurkerne med økologiske agurker og så tænkt, at det måtte være nok med de. Samtidig viser den store stigning på salget af kødvarer, at der er et stort potentiale i salget af økologisk kød. Det vidste vi godt, men det er rart at se tallene, siger Andreas Buchhave Jensen.

Selvom mange kommuner er godt i gang med omlægningen til økologi, er det stadig den private sektor, der køber mest økologi. I 2014 stod den for ca. 60 pct. af forbruget svarende til varer for ca. 778 mio.kr. Især salget af økologi til hoteller og restauranter er steget flot fra 196 mio. kr. til 315 mio. kr. i fra 2013 til 2014.

- Vi forventer, at salget af økologi til foodservicesektoren fortsat vil stige med helt op til en 15-20 pct. i år. Flere og flere storkøkkener er godt i gang med omlægningen til økologi og det vil give øget efterspørgsel. Samtidig stiger antallet af restauranter med ”Det Økologisk Spisemærke", fordi mange danskere vil have mad lavet på økologiske råvarer, når de går ud og spise. Så jeg spår økologien en lys fremtid i foodservicesektoren, siger Andreas Buchhave Jensen.

Det samlede salg af økologiske varer i Danmark i 2014 kan opgøres til 8,1 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker spiser økologiske fødevarer for omkring 1450 kr. om året

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk