’Tykke Bertha’ øger patientsikkerhed og effektivitet

ERHVERV:

På Roslev Apotek finder man ’Tykke Bertha’, som hverken er en gammel tysk kanon eller en tegneseriefigur, men derimod en moderne robot, der hver dag ’plukker’ medicin blandt 12.000 præparater. Og hjælpen fra ’Tykke Bertha’ kan mærkes.   

’Siden vi fik ’Tykke Bertha’ har vi mærket en tydelig forbedring i vores effektivitet’, begynder apoteker Susanne Møller Jensen. ’Så snart vi har borgerens bestilling på skærmen, ’plukker’ hun med det samme præparaterne, som derfor oftest er fundet, når vi går om bag disken. Herefter kan vi straks foretage kvalitetstjek og umiddelbart herefter udlevere medicinen til borgeren’.    

Hun forklarer videre, at apoteket løbende arbejder med effektivisering og øget patientsikkerhed. Dette sker som en naturlig del af apotekets, og sundhedsvæsenets, kvalitetsstyringssystem ’Den Danske Kvalitetsmodel’.

Foruden robotteknologi arbejder apoteket målrettet med at fastholde og udvikle det høje faglige niveau, som man gennem flere år har opbygget. Også dette handler om øget patientsikkerhed. Farmaceut Peter Brødsgaard forklarer:

’Vi gør meget ud af at sikre os, at borgeren er tryg ved brugen af sin medicin. Det gør vi både ved hver enkelt ekspedition og ved særlige samtaletilbud vi har’.

Han fortæller, at apoteket i øjeblikket tilbyder 3 typer sundhedsydelser til interesserede borgere: Medicinsamtaler for ny-diagnosticerede med kroniske lidelser, blodtryksmålinger og inhalationstjek. Formålet med alle tre er øget livskvalitet for den enkelte. Peter Brødsgaard nævner, at flere har opnået markant bedre behandling som følge af inhalationstjekket, der ligesom medicinsamtalerne er gratis.

Baggrundsinfo: Roslev Apotek har i alt 3 afdelinger og 19 ansatte, heriblandt 2 farmakonomelever. Virksomheden leverer årligt ca. 410.000 pakninger medicin. De ca. 350.000 er til borgere, mens resten er rettet mod det veterinære marked (primært landbruget). Godt halvdelen af medicinen sælges på afdelingerne i Roslev og Balling, mens resten bringes ud på den daglige rute, der typisk er 200-250 km lang.   

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk