Ny app om trafikinfo testes

Biler:

Vejdirektoratet får brugertestet ny app om trafikinfo
 

Vejdirektoratet har fået faciliteret brugertests på deres nye app for trafikinfo i Adapts store usability lab. Undersøgelsen foretages med henblik på at funktionsteste, hvorvidt indmeldelsesflow, oprettelse af interesseområder (geografiske områder) samt om “push”-notifikationerne bliver forstået korrekt. Kort sagt er målet at undersøge, hvorvidt brugerens forventninger stemmer overens med app’ens

Avanceret at teste apps

Test på mobilen er som udgangspunkt en kompliceret proces, da det både indebærer kamera og stativ for at kunne måle på interaktionen mellem brugeren og mobilen. Samtidig er telefonen et lukket økosystem, som er svær at trække information ud af, da interaktionen ikke er i faste rammer på samme måde som på en computer.

Hos Adapt er der fokus på at skabe en naturlig situation når en app skal testes. Derfor bruges der ikke kameraer, stativer eller andre unaturlige elementer. I stedet kan Adapt, vha. installeret software, iagttage de forskellige touchpoints respondenten interagerer med. Det skaber en uforstyrret og mere naturlig situation for respondenten, så de bedste resultater opnås.

Hvad er værdien i usability?

I oktober 2014 åbnede Adapt dørene til et nyt forretningsområde, hvor fokus er rettet mod at forstå brugerens digitale færden med afsæt i en række varierende avancerede brugertests. Usability Specialist Nanna Gelineck fra Adapt fremhæver værdien i at få indsigt i forskellige brugerperspektiver:

“Ved at udfordre og betragte brugernes adfærd i forbindelse med f.eks. et system i prototypeform, kan uhensigtsmæssigheder stoppes inden de går live. Det kan dreje sig om at undersøge brugernes behov, forventninger og følelser i forbindelse med f.eks. køb af forsikring eller umiddelbare handlinger og tanker, når de præsenteres overfor et digitalt produkt. Nøjagtig som når vi tester, om brugernes forventninger stemmer overens med Vejdirektoratets ønsker ift. deres app”.

Hvad får Vejdirektoratet ud af at teste deres app?

Med brugertest som disse får Vejdirektoratet en dybere indsigt i brugernes interaktion med deres nye app, og får indsigt i, om app’en fungerer efter hensigten. På denne type tests lægges der vægt på at skabe en interviewsituation, hvor respondenten føler sig tryg, og dermed deler sine personlige meninger og følelser, som opstår i forbindelse med app’en afprøves.

Selv fortæller Fuldmægtig fra trafikledelsesafdelingen i Vejdirektoratet, Christian Rantzow Von Huth:
“Når vi tester vores app får vi indsigt i brugernes forståelse af det vi har designet - det er jo ikke sikkert, at brugerne tænker det samme som vi gør i forhold til ordvalg, valg af ikoner og funktioner. Derfor tilfører brugertests os en stor værdi i processen mod at optimere app’en, kvalitetssikre vores idéer og ikke mindst videreudvikle vores eksisterende apps”.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk Oprettet af: Skive-her.dk, mail@skive-her.dk


Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Følg Skive-Her på Facebook

Vis flere
Mest læste nyheder de sidste 24 timer:
18. september 2018, 15:00
Mange på Skiveegnen kender Staarup Hovedgaard, der ligger få km øst for Skive.
30. august 2018, 15:00
Haugen-Gruppen A/S tilbagekalder to partier af Cup Noodles Spicy. Producenten har oplyst, at der er risiko for glasstykker i produktet.
22. august 2018, 15:00
I starten af 70’erne drog købmandssønnen fra Brårup, Ole Fly Plejdrup, ud i verden. Nu er han tilbage i spændende og dynamiske rammer med nyåbnet afdeling på Østerbro 7 i Skive.
30. august 2018, 09:00
Alle kulturinteresserede borgere er inviteret, når Kulturelt Samråd Skive blænder op for kulturprisuddeling den 25. oktober kl. 16 i Kulturcenter Limfjord.

Find virksomhed
Søg her
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk
Dynamic-it webudvikling og onlinemarkedsføring
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring