Sirenerne og app hyler første onsdag i maj

Foto: Claus Torp / Colourbox
Servicemeddelelser:

Den første onsdag i maj er Store Hyledag, og i dag klokken 12.00 tester politiet og Beredskabsstyrelsen sirenerne og app’en Mobilvarsling landet over.

Når sirenerne hyler, er der normalt fare på færde. Men sirenerne hyler også, i dag, onsdag den 3. maj klokken 12.00, uden at man skal bekymre sig over det.

Hvert år den første onsdag i maj tester myndighederne nemlig sirenerne landet over på Store Hyledag. Det er der to hovedårsager til.

- Sirenerne er det helt store håndtag til at advare befolkningen, og vi skal sikre os, at sirenerne virker. Vi skal også sikre os, at folk ved, hvad de skal gøre, hvis sirenerne hyler, så derfor tester vi systemet på Store Hyledag, siger Lars Aabjerg Pedersen fra Center for Krisekommunikation i Beredskabsstyrelsen.

Når varslingssignalet lyder, skal man:

  • Gå indenfor, lukke døre og vinduer og slukke ventilationsanlæg
  • Afvent information fra DR eller TV 2

Og så er der en vigtig ting, man ikke skal gøre – hverken på Store Hyledag, eller hvis sirenerne hyler for at advare borgerne.

- Man skal ikke ringe 112. Man skal kun ringe 112, når der akut er fare på færde, og man har brug for eksempelvis ambulancen, brandvæsnet eller politiet. Ringer man for at spørge, hvorfor sirenerne hyler, kan man blokere for livsvigtige opkald til alarmcentralen, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Sådan lyder det i dag:
Under testen på onsdag lyder der tre signaler:

  • Varslingssignalet lyder: Varslingssignalet består af en tone, som stiger hurtigt og falder langsomt. Tonen lyder fire gange, og signalet varer i alt 45 sekunder
  • Varslingssignalet gentages: Efter cirka tre minutter gentages varslingssignalet
  • Afvarslingssignal: Efter yderligere tre minutter afgives et afvarslingssignal, som betyder, at faren er drevet over. Afvarslingssignalet består af én lang, ensartet tone, som varer 45 sekunder

Afprøvningen af sirenerne med fuld lyd sker hvert år den første onsdag i maj. Foruden den årlige test afprøves sirenerne hver nat året rundt uden lyd. Sirenerne dækker cirka 80 procent af Danmark, og hvis det er nødvendigt, kan politiet nå flere med højttalervogne.

App’en Mobilvarsling hyler også
Onsdag den 3. maj er det ikke kun sirenerne, der hyler. App’en Mobilvarsling, der viderebringer advarsler fra myndighederne på mobiltelefonen ved større ulykker og katastrofer, testes nemlig sammen med sirenerne.

Så din smartphone larmer altså også onsdag den 3. maj klokken 12.00, hvis du har downloadet app’en – medmindre du har slået lyden fra i app’en eller på telefonen.

App’en ’Mobilvarsling’ er udviklet af Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Vejdirektoratet, Rigspolitiet og DMI. Den kan downloades til Android- og iOS-telefoner fra Google Play og App Store.

Varsling til døve og hørehæmmede
Døve og hørehæmmede har mulighed for at tilmelde sig en sms-service, der udsender en sms med info om hændelsen. Sms-systemet testes også på Store Hyledag.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk Oprettet af: Skive-her.dk, mail@skive-her.dk


Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Følg Skive-Her på Facebook

Vis flere
Mest læste nyheder de sidste 24 timer:
22. januar 2019, 08:30
Fødevarestyrelsen har igennem de franske myndigheder fået oplyst at Duo oil and vinegar-sæt tilbagekaldes, da det afgiver bly.
22. januar 2019, 13:00
Siden starten af 2018 har SET afprøvet ideen om at have lokale satellitkontorer udenfor Skive.
22. januar 2019, 11:00
Gulvbranchen i Dansk Byggeri skyder kampagne i gang for at vise unge, hvordan hverdagen er for en gulvlægger.
22. januar 2019, 15:00
Vi har i dag en massiv udfordring med plastaffald. Flere steder ser vi, hvordan plastik hober sig op, forurener i havene og for en del af de forskellige plast-typer er vores eneste mulighed i dag, afbrænding eller deponi.

Find virksomhed
Søg her
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk
Dynamic-it webudvikling og onlinemarkedsføring
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring