Sirenerne hyler i dag med en ny betydning

Foto: Claus Torp / Colourbox
Servicemeddelelser:

Den første onsdag i maj er Store Hyledag, og i dag klokken 12.00 tester politiet og Beredskabsstyrelsen sirenerne og app’en Mobilvarsling landet over.

Når sirenerne hyler, er der normalt fare på færde. Men sirenerne hyler også, i dag, onsdag den 2. maj klokken 12.00, uden at man skal bekymre sig over det.

Hvert år den første onsdag i maj tester myndighederne nemlig sirenerne landet over på Store Hyledag. Det er der to hovedårsager til.

- Sirenerne er det helt store håndtag til at advare befolkningen, og vi skal sikre os, at sirenerne virker. Vi skal også sikre os, at folk ved, hvad de skal gøre, hvis sirenerne hyler, så derfor tester vi systemet på Store Hyledag, siger Lars Aabjerg Pedersen fra Center for Krisekommunikation i Beredskabsstyrelsen.

Samme lyd – ny betydning
Selvom sirenerne lyder, som de plejer, er deres betydning en lidt anden end sidste år. Fra den 30. august 2017 har sirenevarslingen nemlig betydet:

Gå ind og søg information hos DR eller TV 2.

- Det er en forsimpling af sirenernes tidligere budskab. Det nye budskab er enklere og lettere at huske – og et simpelt budskab er altid en fordel i en krisesituation, siger Lars Aabjerg Pedersen.

Sådan lyder det i dag:
Under testen på onsdag lyder der tre signaler:

  • Varslingssignalet lyder: Varslingssignalet består af en tone, som stiger hurtigt og falder langsomt. Tonen lyder fire gange, og signalet varer i alt 45 sekunder
  • Varslingssignalet gentages: Efter cirka tre minutter gentages varslingssignalet
  • Afvarslingssignal: Efter yderligere tre minutter afgives et afvarslingssignal, som betyder, at faren er drevet over. Afvarslingssignalet består af én lang, ensartet tone, som varer 45 sekunder

Afprøvningen af sirenerne med fuld lyd sker hvert år den første onsdag i maj. Foruden den årlige test afprøves sirenerne hver nat året rundt uden lyd. Sirenerne dækker cirka 80 procent af Danmark, og hvis det er nødvendigt, kan politiet nå flere med højttalervogne.

Ring ikke 1-1-2
Én ting, du ikke skal gøre, når du hører sirenerne, er at ringe 1-1-2. Det gælder både på onsdag, når sirenerne bliver testet, og hvis sirenerne hyler på et andet tidspunkt, hvor du ikke selv er i akut fare. Du risikerer nemlig at blokere for livsvigtige opkald til alarmcentralen.

App’en Mobilvarsling hyler også
Onsdag den 2. maj er det ikke kun sirenerne, der hyler. App’en Mobilvarsling, der viderebringer advarsler fra myndighederne på mobiltelefonen ved større ulykker og katastrofer, testes nemlig sammen med sirenerne.

Så din smartphone larmer altså også onsdag den 2. maj klokken 12.00, hvis du har downloadet app’en – medmindre du har slået lyden fra i app’en eller på telefonen.

App’en ’Mobilvarsling’ er udviklet af Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Vejdirektoratet, Rigspolitiet og DMI. Den kan downloades til Android- og iOS-telefoner fra Google Play og App Store.

Varsling til døve og hørehæmmede
Døve og hørehæmmede har mulighed for at tilmelde sig en sms-service, der udsender en sms med info om hændelsen. Sms-systemet testes også på Store Hyledag.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk Oprettet af: Skive-her.dk, mail@skive-her.dk


Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Følg Skive-Her på Facebook

Vis flere
Mest læste nyheder de sidste 24 timer:
24. september 2018, 08:00
Den 28. september fejrer Skive Musikskole 50 års jubilæum med masser af gratis eftermiddagskoncerter.
18. september 2018, 15:00
Mange på Skiveegnen kender Staarup Hovedgaard, der ligger få km øst for Skive.
21. september 2018, 14:00
SET / Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter og Skive Kommunes medlemskab af turismepartnerskabet Enjoy Limfjorden betyder, at...
20. september 2018, 09:00
En ny tilskudsordning skal hjælpe de små og sjældne arter med at komme nemmere rundt i landskabet.

Find virksomhed
Søg her
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk
Dynamic-it webudvikling og onlinemarkedsføring
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring