Uddannelse i bæredygtig omstilling har stor interesse

KULTUR:

Der kan meldes om fuldt hus i Fællessalen på Christiansborg, når 150 deltagere fra ngo-, bæredygtigheds- og uddannelsesverdenen mødes fredag d. 23. januar 2015 til konferencen, der markere afslutningen af FN-tiåret for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (2005-2014).
En konference der er arrangeret af Øko-net og 92-gruppen.

UNESCOs nye Global Action Programme for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling præsenteres ved konferencen ”Vi skal uddanne os i bæredygtig omstilling – et nyt globalt aktionsprogram er vejen videre for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling”.

Det sker med præsentation fra bl.a. den canadiske professor Charles Hopkins, der repræsenteret UNESCO og UNU på konferencen. På konferencen er der desuden tale af kulturminister Marianne Jelved, der også er minister for folkeoplysningen i Danmark.

 

The Global Action Programme (GAP) følger op på FN-tiåret, og har to formål:

  • at omlægge uddannelse og læring, så alle har mulighed for at tilegne sig den viden, færdigheder, værdier og holdninger, der sætter dem i stand til at bidrage til en bæredygtig udvikling
  • at styrke uddannelse og læring i alle dagsordener, programmer og aktiviteter, der fremmer en bæredygtig udvikling.

 

GAP vil generere og opskalere Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) under fem prioriterede indsatsområder:

  • fremme af UBU-politik
  • integrering af bæredygtighedspraksis i uddannelsesmiljøer (hel-institutions tankegang)
  • at øge kapaciteten for pædagoger og undervisere inden for UBU
  • styrkelse og mobilisering af unge i UBU
  • opfordring til lokalsamfund og kommunale myndigheder om at udvikle lokalt baserede UBU-programmer

En udfordring er nu at få præsenteret og lanceret det globale aktionsprogram i Danmark og få sat skub i læringen for bæredygtig omstilling. Det kan blive en spændende samfundsproces, der kræver at alle deltager, fra børnehave-niveau, over grundskolen, og videreuddannelserne til voksenuddannelserne og folkeoplysningen.

Et eksempel på en meget konkret udfordring er udfordringen for landbruget til også at tilbyde en lokal økologisk fødevareproduktion. Den proces kan fremmes ved, at alle kommuner i Danmark fik økologiske skolehaver og uddannelsesgårde for økologisk småskala-produktion, for at nævne et meget praktisk område, der samtidig kan kombineres med økologisk skolemad i skolerne. I det hele taget skal der tænkes nyt og praktisk.

 

PISA og Uddannelse for Bæredygtig Udvikling - en positiv sammenhæng

Professor Charles Hopkins, York University, som har været med i processen siden Agenda 21-deklarationens kapitel 36 i Rio i 1992, er hovedtaler ved den danske konference for at markere afslutningen af FN-tiåret på Christiansborg. Charles Hopkins har siden 1987 været en fremtrædende aktør indenfor Uddannelse for Bæredygtig Udvikling og ambassadør for Brundtland Kommissionen og selve konceptet bæredygtig udvikling. Han vil holde oplæg om erfaringerne fra FN-tiåret, det nye Global Action Programme og vigtigheden af synergistiske tilgange på både internationale, nationale og lokale niveauer for at kunne guide os på vej til en bæredygtig fremtid.

Hans oplæg vil indeholde eksempler på unikke tilgange til at gøre Uddannelse for Bæredygtig Udvikling både lokalt relevant og kulturelt hensigtsmæssig, bl.a. med eksempler fra Europa og de nordiske lande. Han vil også præsentere nye resultater fra 18 lande, hvoraf mange ligger højt på PISA-skalaen.

Disse resultater indikerer en positiv sammenhæng mellem Uddannelse for Bæredygtig Udvikling og kvaliteten af uddannelsen.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk