Ny rekord: Vi bruger Appleprodukter som aldrig før

Gadgets og teknologi:

Danskeres brug af Appleprodukter på nettet er femdoblet på blot seks år. Dominansen er særligt udtalt på mobile platforme, hvor mere end 80 procent af al nettrafik kommer fra en enhed med æblemærket bagpå.

Når vi tjekker nyheder, ser YouTube eller handler på nettet, gør vi det som oftest på en Appleenhed. I dag foregår rekordhøje 54,5 procent af al trafik på danske hjemmesider fra enten en MacBook, iPad eller iPhone. Tilbage i 2011 var andelen kun 10,3 procent. I samme periode har konkurrerende styresystemer tabt terræn og er gået fra en andel på 87,9 procent til 45,4 procent. Det viser tal fra Gemius Ranking, der dagligt måler aktiviteten på samtlige danske hjemmesider med over 100 daglige besøgende.

– iPaden spiller en stor rolle i, at Appleprodukter i dag står for så stor en del af den samlede trafik. Den er nemmere og hurtigere at hive frem end en computer, når der skal søges på nettet. Selv tilhængere af Androidtelefoner – herunder mig selv – har også en iPad derhjemme, siger Steen Jørgensen, redaktør på Mobil.nu og en af landets førende mobileksperter.

Dominerer mobilt marked

På mobile platforme som smartphones og tablets er Apples markedsposition endnu mere udtalt. Apples mobile styresystem, iOS, sidder således nu på 83,2 procent af al mobiltrafik, hvilket er den hidtil højeste andel. Til sammenligning foregår 15,31 procent af mobil webbrug fra en enhed med Android som styresystem, mens Windows Phone 10 står for 0,17 procent af den mobile trafik.

– Apples produkter fungerede fra dag ét, da smartphonebølgen væltede ind over os. De Androidbaserede telefoner havde til gengæld nogle startproblemer, og de sidder stadig i baghovedet på mange forbrugere. Apple skabte sig dermed en solid andel af kunderne allerede dengang, og de er forblevet enormt loyale. Mange ønsker ikke at vænne sig til et nyt styresystem og samtidig miste deres apps, forklarer Steen Jørgensen.

Unikt i Danmark

Danskeres hang til Appleprodukter adskiller sig markant fra udviklingen globalt set, hvor Androidtelefoner i langt større grad bliver brugt. På verdensplan foregår blot 33,1 procent af mobil nettrafik fra Apples produkter – altså langt under halvt så meget som herhjemme. At vi stadig ofte bruger produkter med æblemærket, mærkes tydeligt i Humac, Nordens største Appleforhandler.

– Salget af iPhone og iPad er over de seneste år mere end fordoblet i Humac, og udviklingen ser ud til at fortsætte.

I Danmark har vi en lang og stolt tradition for klassisk design og høj kvalitet, og her passer produkterne fra Apple perfekt ind. Vi sætter pris på produkter, der føles lækre, og som fungerer, siger Peter Konrad, salgsdirektør i Humac.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk