Brugen af sociale medier kan skade din erstatningssag

Familie og fritid:

Billeder på Facebook kan være årsag til, at forsikringsselskaber stopper udbetalingen af erstatning. Advokat råder syge og skadelidte til at overveje brugen af sociale medier.

Det er ikke noget nyt, at forsikringsselskaber i nogle tilfælde overvåger deres kunders færden på de sociale medier. Tidligere har der især været fokus på, at det kan være svært at få indboforsikringen til at dække, hvis man har meldt ud på Facebook, at man er bortrejst, men det er ikke den eneste sammenhæng, hvor man bør overveje brugen af sociale medier.

Sociale medier viser et øjebliksbillede

I en aktuel sag har et forsikringsselskab stoppet udbetalingen af erstatning for nedsat erhvervsevne til en person, som flere læger har erklæret uarbejdsdygtig på grund af depression og risiko for selvmord. Forud for dette havde forsikringsselskabet fundet seks fotos fra to forskellige ferierejser på Facebook, og i afgørelsen blev det - med henvisning til de seks fotos - blandt andet fremhævet, at personen fremstod veltrænet, smilende og indgik i sociale aktiviteter.

- Sagen vedrører ikke en af vores klienter, men den er interessant, fordi den er af principiel karakter, forklarer advokat Litten Posselt Olsen fra Erstatningsgruppen, der er en del af ADVODAN.

- Det er et meget tyndt grundlag at træffe en sådan afgørelse på. Et foto viser et øjebliksbillede og bør ikke kunne bruges som grundlag for at vurdere en persons psykisk helbredstilstand, siger hun og tilføjer

- Det er jo en helt naturlig adfærd at forsøge at se nogenlunde oplagt og smilende ud på fotos, og det behøver ikke betyde noget for, hvordan ens psykiske tilstand i øvrigt er. Det er rigtigt ærgerligt, at man er nødt til at tænke på den slags, men man skal altså være klar over, at billeder og lignende kan blive tolket til forsikringsselskabernes fordel.

Set i lyset af den aktuelle sag råder advokaten syge og skadelidte borgere, der enten er i gang med en erstatningssag eller allerede har fået tilkendt erstatning, til at overveje, hvilke billeder de lægger op på Facebook.

- I den forbindelse skal man naturligvis også være opmærksom på, om andre ”tagger” en på deres billeder, eller alternativt indstille sin Facebookprofil, så man får billeder, hvorpå man er tagget, til gennemsyn, før de vises på Facebook, runder Litten Posselt Olsen af.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk