Hver femte virksomhed forventer at ansætte flere medarbejdere

Foto: Skive Kommune
ERHVERV:

Hver femte virksomhed på Skiveegnen forventer at ansætte flere medarbejdere i 2016.

Det går godt for Skiveegnens virksomheder. Skive Kommune har gennemført en måling af det lokale erhvervsklima, og i den oplyser hver femte virksomhed, at den forventer at ansætte flere medarbejdere i 2016.

- Det er godt at høre, at vores virksomheder har så positive forventninger til 2016, og det stemmer meget godt overens med det indtryk jeg får, når jeg er i dialog med erhvervslivet, siger borgmester Peder Christian Kirkegaard.

Den forestående vækst på jobmarkedet giver dog også udfordringer. Skive Kommune har i forvejen en lav ledighed, og nu bliver der brug for flere hænder. Virksomhederne har meldt ud, at de får brug for højtkvalificeret arbejdskraft.

En af Skiveegnens vækst-virksomheder er Skov A/S, der producerer klimastyring og produktionsovervågning til animalsk produktion. Virksomheden investerer i år 60 mio. kroner i et 5.000 m2 stort nybyggeri ved hovedkontoret i Glyngøre. Her opføres Europas største luftfysisk testcenter, showroom, kontor- og mødefaciliteter til 70 nye medarbejdere.

Adm. direktør på Skov A/S, Jørgen Yde Jensen, fortæller:
- Vi har allerede ansat 7 medarbejdere i 2016, og vi er i gang med at ansætte flere. Det er vores oplevelse, at det kan være svært at rekruttere i Danmark. Det er ikke kun i Skive, hvor vi naturligvis har den udfordring, at der er en meget lav ledighed i kommunen, men udfordringen gælder for hele Danmark.

Virksomhedernes behov
Kommunen har gennem de senere år arbejdet strategisk med at styrke rekrutteringsgrundlaget på Skiveegnen. Det sker både gennem opkvalificering af den lokale arbejdskraft og gennem tiltrækning af ny arbejdskraft ude fra.

- Allerede sidste år kørte vi en ny arbejdsmarkedsindsats i stilling. Den er målrettet virksomhedernes behov med det formål at sikre deres adgang til kvalificeret arbejdskraft. Det gavner jo både den ledige, virksomheden og hele egnen, når der er et match mellem udbud og efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft, siger Peder Christian Kirkegaard.

Hvad angår tiltrækning af ny arbejdskraft udefra, så indledte kommunen for to år siden en samarbejdsaftale med Aalborg Universitet, der blandt andet går ud på at gøre universitetsstuderende opmærksomme på praktik- og jobmulighederne i Skiveegnens virksomheder.

Nye tilflyttere
- Der er ingen tvivl om, at flere har fået øje på os på universitetet i Aalborg, og nogle af dem, der har taget springet til Skive, har oven i købet fået en blød landing i KIS Huset (Karriere i Skive Huset, red.), hvorefter de har valgt at blive på Skiveegnen siger borgmesteren.

Som et led i kommunens indsats for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne og nye borgere til egnen, lancerede kommunen i efteråret en målrettet tilflytterkampagne, som hittede på de sociale medier og også opnåede omtale i de landsdækkende medier.

- Opgaven er at få især de unge højtkvalificerede til at se mulighederne på Skiveegnen. At de får mere bolig for pengene, trygge rammer, mulighed for et aktivt fritidsliv og ikke mindst gode job- og karrieremuligheder, siger Peder Christian Kirkegaard.

Fælles indsats
Sidstnævnte budskab; at der er gode job- og karrieremuligheder, mener borgmesteren skal ud over kanten ved fælles hjælp.
- Vi kan som kommune gøre meget for at styrke Skiveegnens image, men vi har i den grad brug for, at virksomhederne gør de forventede nye stillinger tydeligt synlige. Netop job og karriere er parametre, som kan få folk til at flytte, og så er det jo vigtigt, at folk forbinder Skiveegnen med et sted, hvor der gode job- og karrieremuligheder, siger Peder Christian Kirkegaard.

Morten Primdal, adm. direktør i RK Plast A/S og næstformand i DI Skive/Viborg er helt enig i denne betragtning.
- Vi har netop haft et dialogmøde med kommunen, hvor vi drøftede emnet, og hvor vi committede os til at vi som egnens virksomheder vil gøre en mere aktiv indsats for at gøre os synlige. Vi har en række yderst interessante virksomheder, og masser af interessante jobs, og vi er nødt til at være mere opmærksomme på at markedsføre os, for eksempel på de sociale medier, som vi jo må erkende har en voldsom betydning for især de yngre mennesker, siger han.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk