Dansk Mælk-mærket skal være folkeeje

ERHVERV:

De fleste forbrugere foretrækker dansk mælk. Men kun hver fjerde kender Dansk Mælk-mærket, som er garantien for, at mælken er dansk hele vejen fra ko til mejeri. Det vil Mejeriforeningen lave om på med en ny kampagne, som lanceres i dag på Mælkens dag.

Mælkens dag – eller World Milk Day – er en fejring af mælken og alle dens gode egenskaber. Fejringen finder sted den 1. juni over hele verden på opfordring fra FAO, og i Danmark er det Mejeriforeningen, som vifter med flaget. Danskerne er nemlig vilde med mælk. Og især den danske. Faktisk peger danskerne på mælk som den fødevare, de helst vil have kommer fra Danmark ifølge en undersøgelse, som Mejeriforeningen har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Knap syv ud af ti har mælk som en dansk favorit. Men samtidig kender kun hver fjerde Dansk Mælk-mærket, som netop viser vejen til den friske, danske mælk i køledisken. Derfor lancerer Mejeriforeningen nu en tre-årig kampagne, som skal oplyse forbrugerne om mærket.

Dansk mælk er i verdensklasse De fleste danskere har altid mælk i køleskabet, og ifølge Mejeriforeningen er det naturligt, at forbrugerne helst vil have dansk mælk i kartonerne:

”Danmark kan bryste sig af mælkeproduktion og mælk i verdensklasse. Vi har helt unikke forudsætninger for at levere frisk mælk, som er en hovedårsag til forbrugernes mælkepatriotisme. Og så scorer dansk mælk også højt på blandt andet dyrevelfærd og klimaindsats,” fortæller Jan Hermansen fra Mejeriforeningen.

Forbrugerne forbinder især den danske mælk med friskhed og kvalitet. Og langt størstedelen af mælken, der bliver drukket i dag, er da også dansk. Men mange forbrugere køber ind i blinde:

”Forbrugerne er i tvivl om, hvor mælken kommer fra, og de er ikke opmærksomme på Dansk Mælk-mærket. Det skal vi have lavet om på,” siger Jan Hermansen.

Dansk fra ko til karton Siden 2012 har mælk fra danske køer og mejerier været markeret med et Dansk Mælk-mærke, men forbrugerne har ikke taget mærket til sig endnu, erkender Mejeriforeningen.

”Dansk Mælk-mærket skal være folkeeje på samme måde, som Ø-mærket er blevet det. Forbrugerne skal kigge efter Dansk Mælk-mærket som deres garanti for et rent dansk produkt hele vejen fra ko til karton. Altså mælk, som kommer fra danske mælkekøer og er behandlet og tappet i Danmark,” siger Jan Hermansen og fortsætter:

”Samtidig vil vi fortælle om de helt særlige kvaliteter, der kendetegner netop dansk mælk. Og så er kampagnen selvfølgelig også en god anledning til at fejre de tusinder af mælkebønder, mælkechauffører og medarbejderne på mejerierne, som vi kan takke for, at der hver dag kommer frisk mælk med Dansk Mælk-mærket til butikker rundt om i hele landet.”

Mejeriforeningens kampagne for dansk mælk har hentet sin inspirationer fra 50’ernes mælkebudskaber og de klassiske gavlmalerier. Det vil blandt andet komme til udtryk i det grafiske element i kampagnen, som trækker tråde tilbage i tiden og samtidig husker danskerne på, at dansk mælk har været en del af danskernes kost gennem årtier.

Gå til forsiden: www.skive-her.dk

Oprettet af: Redaktør mail@skive-her.dk


Se andre nyheder
Annonce:
Annonce på Skive-Her, god online markedsføring
Besøg: Skive Business Awards

Tip redaktionen med nyheder, navnenyt, arrangementer mv.: redaktion@skive-her.dk